Біологія 10 клас

Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУзапрошую на навчання
  за дистанційною формою
На моєму блозі ви зможете знайти завдання 

КАРАНТИН – це не канікули, тому ПРАЦЮЄМО

Фото виконаних завдань, а також запитання, які виникають під час їх виконання, надсилай на один із сервісів:
 Viber (номер у щоденнику)
електронна пошта : ninaklishko@gmail.com 
Спілкуємося  разом згідно з розкладом уроків у створеній групі у Viber

Шановні учні, прохання виконати всі завдання, адже навчальний рік  майже  закінчився. Жду роботи. Бажаю успіху

Тема: Суть та біологічне значення  заплідення. Причини порушення процесів запліднення у людини
ЗАПЛІДНЕННЯ — процес злиття чоловічої гамети з яйцеклітиною з утворенням диплоїдної зиготи, яка дає початок новому організму. В основі запліднення, злиття ядер жіночої й чоловічої статевих клітин, що довів ще в 1875 р. німецький зоолог Оскар Гертвіг (1849—1922) на основі досліджень запліднення в морського їжака.
Опрацювати  матеріал за посиланням https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/65.php
Виконати завдання за посиланням https://naurok.com.ua/test/sut-i-biologichne-znachennya-zaplidnennya-prichini-porushennya-procesiv-zaplidnennya-273852.html


Тема: Ембріогенез людини
Ембріональний розвиток людини починається з утворення зиготи й закінчується народженням дитини. Він триває 40 тижнів, і за цей час із однієї клітини виростає організм, який складається з мільярдів спеціалізованих клітин. Вони утворюють тканини й органи зі спадковою інформацією, яка закодована в хромосомному наборі зиготи.
Ембріональний період розвитку людини поділяють на три періоди:
■ початковий (1-й тиждень);
■ зародковий (з 2-го по 8-й тиждень);
■ передплідний (з 9-го тижня по 12-й);

■ плідний (з 13-го тижня до народження дитини).
Ембріональна індукція — це процес впливу одних частин зародка (індуктор) на інші (реагуюча частина). У результаті такої взаємодії утворюється орган. Індуктор — частина зародка, що напрямляє розвиток інших частин зародка.
Провізорні органи — це тимчасові органи, які функціонують лише в ембріональному періоді. У людини до них належать:
■ хоріон (ворсиста оболонка зародка) — виконує захисну, трофічну, газообмінну та екскреторну функції;
■ амніон, або амніотичний мішок (водна оболонка) — захищає ембріон від висихання;
■ жовточний мішок (виріст кишки за запасам жовтка) — забезпечує живлення зародка;
■ алантоїс (сечовий мішок), накопичує відходи обміну речовин плоду, виконує видільну функцію;
■ плацента — забезпечує постійний зв’язок між організмом матері та плодом.
Опрацювавши матеріал, виконайте завдання за посиланням  https://naurok.com.ua/test/embriogenez-lyudini-7966.html



Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУ по 22.05.2020 запрошую на навчання
  за дистанційною формою
На моєму блозі ви зможете знайти завдання 

КАРАНТИН – це не канікули, тому ПРАЦЮЄМО

Фото виконаних завдань, а також запитання, які виникають під час їх виконання, надсилай на один із сервісів:
 Viber (номер у щоденнику)
електронна пошта : ninaklishko@gmail.com 
Спілкуємося  разом згідно з розкладом уроків у створеній групі у Viber

Шановні учні, прохання виконати всі завдання, адже навчальний рік  майже  закінчився. Жду роботи. Бажаю успіху.
Термін виконання 
13.05 - 14.05
Тема:Вивчення  будови статевих клітин  людини
Гаметогенез — процес формування й утворення статевих клітин — гамет.
Гаметогенез чоловічих гамет (сперматозоїдів, сперміїв) називають сперматогенезом, жіночих гамет (яйцеклітин) — оогенезом або овогенезом. У тварин і рослин гаметогенез протікає по-різному, залежно від місця мейозу в життєвому циклі цих організмів.
Стадії гаметогенезу:
1.      Стадія розмноження (мітотичний поділ клітини).
2.      Стадія росту (ріст клітини).
3.      Стадія дозрівання (мейоз).
4.      Стадія формування (утворення сперматозоїда і яйцеклітини).

Статеві клітини (гамети): жіноча (яйцеклітина), чоловіча (сперматозоїд).
Статеві клітини мають гаплоїдний набір хромосом

Сперматозоїд – чоловіча гамета, зазвичай рухома, тваринних та рослинних організмів.

Яйцеклітина – жіноча гамета, що має гаплоїдний набір хромосом.
1.     Заповнити таблицю.
Ознаки
Яйцеклітина
Сперматозоїд
Розміри


Форма


Відділи


Маса


Оболонки


Здатність до активного руху


Кількість поживних речовин


Особливості хромосомного набору


Де утворюються


Хромосомний набір


Наявність джгутиків


Загальна кількість




Виконайте завдання за посиланням https://naurok.com.ua/test/statevi-klitini-y-zaplidnennya-6219.html


Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУ по 11.05.2020 запрошую на навчання
за дистанційною формою
На моєму блозі ви зможете знайти завдання 

КАРАНТИН – це не канікули, тому ПРАЦЮЄМО

Фото виконаних завдань, а також запитання, які виникають під час їх виконання, надсилай на один із сервісів:
 Viber (номер у щоденнику)
електронна пошта : ninaklishko@gmail.com 
Спілкуємося  разом згідно з розкладом уроків у створеній групі у Viber

Період виконання
04.05-08.05.2020 р.
Тема:Старіння та смерть клітин
Опрацюйте матеріал за даним посиланням  https://history.vn.ua/pidruchniki/sobol-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/62.php 
 Старіння клітини – закономірний не обернений руйнівний процес вікових змін, що призводить до порушень метаболізму клітини, її пристосувальних можливостей, підвищує вірогідність її смерті.Найпоширенішими видами клітинної загибелі є апоптоз і некроз (рис.). Природна запрограмована смерть клітини називається апоптозом, на відміну від некрозу – пасивної загибелі клітин внаслідок інтенсивної дії шкідливих факторів навколишнього середовища (травм, нестачі кисню, високої температури тощо). Слід зазначити, що обидва процеси (апоптоз і некроз) можуть відбуватися незлежно один від одного, послідовно, і навіть одночасно.
Дайте відповілі на питання:
1. Що таке старіння клітин? 
2. Наведіть приклади ознак старіння клітин. 
3. Що таке апоптоз? 
4. Що таке некроз?



Період виконання
27.04-30.04.2020 р.

Тема: Ріст та розвиток клітин та фактори, які на ньго впливають
. Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають.
Розвиток організму відбувається завдяки двом процесам: клітинної проліферації — розростанню тканин унаслідок багаторазового поділу клітин та диференціації — утворенню різних клітин з початково однорідних.
Диференціація клітин зазвичай відбувається після проліферації. Клітини, які швидко розвиваються, є, як правило, малодиференційованими. Високодиференційовані клітини зазвичай утрачають здатність до проліферації. Проліферацію, як і ріст, стимулюють різні гуморальні фактори, зокрема фактори росту.
Проліферація забезпечує ріст і диференціювання тканин у процесі індивідуального розвитку, забезпечує безперервне відновлення клітин і внутрішньоклітинних структур. У разі ушкоджень органів і тканин за допомогою проліферації усувається утворений дефект і нормалізується порушена функція. Іноді проліферація може виникати внаслідок порушень гормональних впливів і призводити до збільшення органа. Внаслідок проліферації клітин, що втратили здатність диференціюватися в клітини того чи іншого органа, розвивається пухлина.
Джерелом проліферації є недиференційовані (стовбурові) клітини тканини, які, періодично зазнаючи розподілу і подальшого диференціювання, поступово перетворюються на специфічні клітини цієї тканини і виконують характерну для неї функцію. Стовбурові клітини наявні в усіх тканинах під час їх ембріонального розвитку і зберігаються в багатьох тканинах зрілих організмів. Стовбурові клітини мають ряд характерних особливостей:
• утворюють клітинну популяцію, яка сама себе підтримує;
• рідко поділяються;
• стійкі до дії шкідливих факторів;
• у деяких тканинах вони є плюрипотентними (можуть стати джерелом розвитку декількох видів диференційованих клітин). Проліферація активується за двома механізмами:
• зменшення в тканині концентрації речовин — інгібіторів проліферації;
• поява або збільшення вмісту в тканині стимуляторів клітинного поділу — факторів росту.
Проліферація клітин здійснюється шляхом їх розподілу. Деякі органи і тканини (кровотворна, волокниста сполучна, кісткова тканина; епідерміс, епітелій слизових оболонок) мають дуже високу здатність до проліферації клітин; інші — помірну (скелетний м’яз, підшлункова, слинна залози та ін.), треті — майже зовсім позбавлені цієї здатності (ЦНС, міокард). В останній групі відновлення ушкодження й нормалізація функцій після перенесених хвороб відбувається за рахунок проліферації внутрішньоклітинних структур у збережених клітинах, які при цьому збільшуються в розмірах.
Диференціація — це поява відмінностей між клітинами, утворення спеціалізованих клітин і тканин. Диференціація є незворотним процесом. Диференційовані клітини містять такий самий набір генів (генотип), як і недиференційовані. Проте, переважна більшість генів неактивні, заблоковані. У процесі диференціації, з одного боку, включаються гени, під дією яких клітина має перетворитися на певний один тип, а з іншого — пригнічувати ті гени, які могли б спрямувати її по іншому шляху диференціації. Отже, відмінності між клітинами, які мають однаковий набір генів, визначає диференціальна активність генів.
Диференціація клітин відбувається, починаючи з ранніх стадій ембріогенезу, і продовжується формуванням тканин. Під час диференціації настають зміни в цитоплазмі клітин унаслідок її взаємодії з ядром. Проте, найбільш помітною є морфологічна диференціація (зміни внутрішньої та зовнішньої будови).
Перегляньте дане відео

Виконайте тести за даним посиланням https://naurok.com.ua/test/rist-ta-rozvitok-klitin-ta-faktori-yaki-na-nogo-vplivayut-148084.html


Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУ з 12.03.2020 по 24.04.2020 запрошую на навчання
за дистанційною формою
На моєму блозі ви зможете знайти завдання 

КАРАНТИН – це не канікули, тому ПРАЦЮЄМО

Фото виконаних завдань, а також запитання, які виникають під час їх виконання, надсилай на один із сервісів:
 Viber (номер у щоденнику)
електронна пошта : ninaklishko@gmail.com 
Спілкуємося  разом згідно з розкладом уроків у створеній групі у Viber

Період виконання
22.04-24.04
Тема:Трансплантація тканин та органів  у людини, її перспективи. Правила біологічної етики
Даний матерыал законспектувати
Трансплантація — це пересадка реципієнту органа або тканини, які були взяті з організму донора. Пересаджувані органи й тканини називають трансплантатами. Трансплантація виконується хірургічними методами.
Види трансплантації
Вид трансплантації
Особливості виду трансплантації
Клітинна Інженерія та клонування
Ця технологія передбачає вилучення потрібних клітин з організму самого пацієнта і вирощування з них потрібних органів та тканин методами клітинної інженерії
Ізотрансплантація
Донором стає людина, повністю ідентична за геномом до реціпієнта. Це можливо коли донор і реціпієнт є монозиготними близнюками.
Вид трансплантації
Особливості виду трансплантації
Аутотрансплантація
Реціпієнт є донором для самого себе. Цей метод широко використовують у випадках пересадки шкіри (особливо у випадку опіків, коли шкіру з непошкоджених ділянок пересаджують на пошкоджені) та кісткового мозку
Аллотрансплантація
У ролі донора виступає людина з генотипом, відмінним від генотипу реципієнта. Цей варіант застосовується найчастіше, бо його найлегше реалізувати практично. Для подолання проблем з імунною системою підбирають трансплантати, найбільш схожі за набором антигенів на органи донора
Ксенотрансплантація
Догором є не людина, а тварина іншого виду. Крім проблем із відторгненням трансплантата, ця технологія вимагає урахування моральних та соціальних аспектів, бо використання таких трансплантатів може суперечити моральним чи релігійним переконанням реципієнта
Принципи біологічної етики:
• принцип автономії (індивід має право розпоряджатися своїм здоров’ям);
• принцип «не зашкодь» (вимагає мінімалізації шкоди за медичного втручання);
• принцип блага (лікар зобов’язаний здійснювати дії, спрямовані на покращення стану пацієнта);
• принцип справедливості (вимагає рівного ставлення до всіх пацієнтів і рівного доступу до ресурсів для медичної допомоги). 

Підготувати проект на тему: " Історія виникнення трансплантології", "Використання тваринних органів для трансплантації людині"

Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУ з 12.03.2020 по 24.04.2020 запрошую на навчання
за дистанційною формою
На моєму блозі ви зможете знайти завдання 

КАРАНТИН – це не канікули, тому ПРАЦЮЄМО

Фото виконаних завдань, а також запитання, які виникають під час їх виконання, надсилай на один із сервісів:
 Viber (номер у щоденнику)
електронна пошта : ninaklishko@gmail.com 
Спілкуємося  разом згідно з розкладом уроків у створеній групі у Viber

Період виконання
13.04-17.04
Тема:Репродукція,як механізм забезпечення безперервності існування видів
Опрпоцюйте матеріал за даним посиланням https://history.vn.ua/pidruchniki/zadorozhnij-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/48.php
Дайте відповіді на слідуючі питання
1.Статеве розмноження
2. Нестатеве розмноження
3. Репродукція.
Тема: Особливості процесів регенерації організму людини
Опрацюйте матеріалза даним посиланням https://history.vn.ua/pidruchniki/zadorozhnij-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/49.php
Дайте відповіді на питання 
1. Що таке регенерація? 
2. Які існують форми регенерації?
 3. Які бувають види регенерації?
Виконайте тести за даним посиланням https://naurok.com.ua/test/osoblivosti-procesiv-regeneraci-organizmu-lyudini-93369.html

Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУ з 12.03.2020 по 24.04.2020 запрошую на навчання

  за дистанційною формою
На моєму блозі ви зможете знайти завдання 

КАРАНТИН – це не канікули, тому ПРАЦЮЄМО

Фото виконаних завдань, а також запитання, які виникають під час їх виконання, надсилай на один із сервісів:
 Viber (номер у щоденнику)
електронна пошта : ninaklishko@gmail.com 
Спілкуємося  разом згідно з розкладом уроків у створеній групі у Viber


Період виконання
06.04-10.04
Тема: Методи діагностики та профілактика спадкових хвороб людини. Медико- генетичне консультування та його організація
За допомаю підручника законспектувати методи діагностики  ( фото конспекта присилаємо)
    Діагностика спадкових захворювань
      Своєчасне й точне встановлення діагнозу є запорукою успішного лікування будь-яких хвороб, і     спадкових в тому чи      слі. У разі застосування методів генетичного аналізу, можна встановити точний діагноз ще до того, як спадкова хвороба почала проявлятися (якщо вона не є вродженою), або ще до народження.
            Так наприклад, існує тест Ґатрі на фенілкетонурію. Паперовий диск з краплею крові переносять у середов                           ище з бактеріями, які можуть розмножуватись тільки у присутності фенілаланіну. Інтенсивний бактеріальний ріст вказує на наявність хвороби.
Вчені виділяють наступні методи визначення спадковості і генетичних захворювань:
·        Генеалогічний метод – ґрунтується на вивчені родоводу людини. Такий метод допомагає виявити особливості успадкування нормальних і патологічних ознак організму людини. Він складається із двох етапів: складання родоводу і генеалогічного аналізу.
·        Близнюковий метод – базується на дослідженні  близнюків для виявлення впливу спадковості і зовнішнього середовища на розвиток хвороб. Основою даного методу є відмінність між однояйцевими і різнояйцевими близнюками, що обумовлені різними факторами.
·        Цитогенетичний метод – основою є дослідження структур хромосом у здорових і хворих людей.
·        Біохімічний метод – за допомогою якого, досліджують особливості обміну речовин людини, оскільки безліч спадкових хвороб безпосередньо пов’язані з порушенням метаболізму.
·        Імуногенетичний метод – дозволяє ставити діагноз при вроджених імунодефіцитних станах.
·        Метод дерматогліфіки – полягає у вивченні візерунків долонь і стоп, які залишаються незмінними протягом всього життя. Використовується для діагностики деяких хромосомних і точкових мутацій.
Окрім, вище зазначених методів існує ще генетичне тестування.
                         Генетичне тестування – встановлення генотипу особи за допомогою різноманітних методів генетичного аналізу. Існують основні підходи при проведенні генетичного тестування.
Перегляньте дане відіо:






Шановні учні та батьки! У зв’язку із запровадженням КАРАНТИНУ з 12.03.2020 по 03.04.2020 запрошую на навчання
  за дистанційною формою

На моєму блозі ви зможете знайти завдання 

КАРАНТИН – це не канікули, тому ПРАЦЮЄМО


Фото виконаних завдань, а також запитання, які виникають під час їх виконання, надсилай на один із сервісів:
 Viber (номер у щоденнику)
електронна пошта : ninaklishko@gmail.com 
Спілкуємося  разом згідно з розкладом уроків у створеній групі у Viber
Термін виконання завдань 12.03.2020 – 03.04.2020



ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ  ОПРАЦЬОВУЄМО ЗА ПОСИЛАННЯМИ, ТА У ПІДРУЧНИКУ, ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ТА ЗАДАЧІ ВИКОНУЄМО В ЗОШИТІ  .
Перед розвязуванням перегляньте дане відео ( типові задачі з генетики),https://www.youtube.com/watch?v=MwFSMZZrNcM

Немає коментарів:

Дописати коментар